Όσα πρέπει να γνωρίζεις για τον μεταβολισμό σου

Στα επόμενα λεπτά θα μάθεις:

-Τι είναι ο μεταβολισμός

-Ποιοι παράγοντες μειώνουν την λειτουργία του

-Πως να ενισχύσεις τον μεταβολισμό σου

Τι είναι ο μεταβολισμός

Ο μεταβολισμός αναφέρεται σε όλες τις βιοχημικές διεργασίες που γίνονται στον οργανισμό μας, προκειμένου να παραχθεί ενέργεια για απαραίτητες λειτουργίες όπως η πέψη, η αναπνοή, η κυκλοφορία του αίματος, η παραγωγή ορμονών κτλ.

Το σώμα μας εξασφαλίζει αυτή την ενέργεια διασπώντας την τροφή

Οι θερμίδες (ενέργεια) που χρησιμοποιεί το σώμα μας για αυτές τις βασικές λειτουργίες λέγονται αλλιώς Βασικός Μεταβολικός Ρυθμός (BMR, Basal Metabolic Rate)

Όταν υπολογίζουμε τον Μεταβολικό Ρυθμό αναφερόμαστε σε κατάσταση ηρεμίας, δηλαδή λαμβάνουμε υπόψη μόνο την ενέργεια που χρειάζεται το σώμα μας για τις παραπάνω απαραίτητες λειτουργίες και όχι για την κίνησή του

Μεταβολισμός-geonutrition

Ωστόσο, έχουμε λανθασμένα συνδέσει την λέξη “μεταβολισμός” με την απώλεια ή την αύξηση κιλών

Σίγουρα θα έχεις ακούσει ή πει εκφράσεις όπως:

Έχω αργό μεταβολισμό και δεν χάνω κιλά”

Έχει κολλήσει ο μεταβολισμός μου”

Είναι όμως σωστές; Έχουν επιστημονική βάση;

Από ποιους παράγοντες επηρεάζεται ο βασικός μεταβολικός ρυθμός

 

1.Το βάρος και το ύψος μας

Όσο μεγαλύτερο σώμα έχουμε τόσο περισσότερες θερμίδες καταναλώνουμε. Αυτό σημαίνει ότι ένας μεγαλόσωμος άνθρωπος καίει περισσότερες θερμίδες από κάποιον μικροκαμωμένο

2. Την αναλογία μυικής και λιπώδους μάζας

Η μυική μάζα είναι πιο ενεργή μεταβολικά. Άρα όσο πιο γυμνασμένο σώμα τόσο περισσότερες θερμίδες καταναλώνονται σε κατάσταση ηρεμίας

3.Το φύλο

Οι άντρες συνήθως έχουν μεγαλύτερο ποσοστό μυικής μάζας σε σχέση με γυναίκες ίδιας ηλικίας και βάρους, που σημαίνει ότι καίνε περισσότερες θερμίδες σε κατάσταση ηρεμίας

4.Την ηλικία

Καθώς μεγαλώνουμε το ποσοστό της μυικής μάζας αρχίζει να μειώνεται και αντίστοιχα να αυξάνεται το λίπος. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα να μειώνονται οι θερμίδες που μπορεί να καταναλώσει το σώμα μας για τις λειτουργίες του

Ειδικά στις γυναίκες μετά την εμμηνόπαυση, αλλάζει ραγδαία η κατανομή λίπους στο σώμα καθώς και η παραγωγή ορμονών. Έτσι, μπορεί ακόμα και με την ίδια ποσότητα φαγητού να παρατηρούν τα κιλά τους να αυξάνονται

5.Την απότομη απώλεια βάρους

Ο κυριότερος λόγος που δεν προτείνω ποτέ ως διαιτολόγος στερητικές δίαιτες και απότομη απώλεια κιλών

Καθώς χάνουμε βάρος ο μεταβολισμός μας πέφτει γιατί χρειάζεται λιγότερη ενέργεια για να λειτουργήσει

 

Με απότομη απώλεια κιλών είναι πολύ πιθανόν να χάσουμε και μέρος της μυικής μάζας, με αποτέλεσμα να γίνεται ακόμα πιο δύσκολη η διαδικασία

 

Χρειάζεται σταδιακή μείωση και παράλληλα ενίσχυση της μυικής μάζας με γυμναστική ώστε να συνεχίσουμε να χάνουμε κιλά χωρίς να μειώσουμε υπερβολικά τις θερμίδες

Μεταβολισμός-geonutrition

Πως αυξάνεται ο μεταβολισμός:

 

1.Αερόβια γυμναστική

Η αερόβια γυμναστική, όπως είναι το περπάτημα, το τρέξιμο, το ποδήλατο, ο χορός και το κολύμπι είναι από τους πιο αποτελεσματικούς τόπους για να αυξήσουμε τις καύσεις

Τουλάχιστον 30’ αερόβιας γυμναστικής, ακόμα και σπαστά μέσα στην ημέρα μας, μπορούν να φέρουν την αλλαγή

2.Γυμναστική με Αντιστάσεις

Όπως είπαμε, η μυική μάζα είναι αυτή που κάνει τις καύσεις στο σώμα μας, επομένως το κλειδί για σωστή απώλεια κιλών χωρίς να ρίξουμε τον μεταβολισμό μας είναι να συνδυάσουμε μαζί με την αερόβια άσκηση και ασκήσεις με βάρη, τουλάχιστον 2 φορές την εβδομάδα

3.Κίνηση μέσα στην ημέρα μας

Ακόμα και όταν δεν υπάρχει ο χρόνος για συστηματική άσκηση, οποιαδήποτε επιπλέον κίνηση προσθέτουμε μέσα στην ημέρα βοηθάει τον μεταβολισμό μας να παραμένει ενεργός

Λίγο περπάτημα στο διάλειμμα από την δουλειά, το να επιλέξουμε τις σκάλες αντί του ασανσέρ, ακόμα και οι δουλειές του σπιτιού, αυξάνουν το σύνολο της κίνησής μας μέσα στην ημέρα

 

Δεν υπάρχουν λοιπόν μεταβολισμοί που “κολλάνε” ή “κοιμούνται”

Σε ορισμένες περιπτώσεις είναι φυσιολογική η μείωση του μεταβολικού ρυθμού, αλλά πάντα υπάρχουν τρόποι να την αντιστρέψουμε

 

Βρήκες αυτό το άρθρο ενδιαφέρον;

Stay tuned για όλα τα καινούργια άρθρα του Geonutrition

Κάνε εγγραφή σήμερα: http://eepurl.com/dHildj

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s