Το μυστικό της μακροζωίας

Πολλοί λένε ότι στην Ικαρία έχουν βρει το μυστικό της μακροζωίας. Ήξερες όμως ότι υπάρχουν και άλλα 4 μέρη στον κόσμο όπου οι κάτοικοι ζουν περισσότερο και καλύτερα;

Όλα ξεκίνησαν όταν ο Dan Buettner, μέλος της ομάδας του National Geographic άρχισε να μελετάει μαζί με εξειδικευμένους επιστήμονες τις περιοχές που έχει παρατηρηθεί μεγάλος αριθμόν υπερήλικων δημιουργώντας το Blue Zone Project. Η Μπλε Ζώνη είναι ουσιαστικά ένα πρόγραμμα που βασίζεται στον τρόπο ζωής των κατοίκων από 5 περιοχές στον κόσμο όπου έχει παρατηρηθεί μακροζωία.

Συγκεκριμένα, οι περιοχές γνωστές ως Μπλε Ζώνες είναι οι:

  • Loma Linda στην Καλιφόρνια
  • Ικαρία στην Ελλάδα
  • Okinawa στην Ιαπωνία
  • Nicoya στην Κόστα Ρίκα
  • Σαρδηνία στην Ιταλία

Blue-Zone-Longlivity

Αυτές οι 5 περιοχές έχουν μικρά ποσοστά χρόνιων ασθενειών και οι κάτοικοι έχουν δηλώσει πως είναι πολύ ευχαριστημένοι με την ποιότητα και τον τρόπο ζωής τους.

Ποια είναι τα 9 μυστικά της μακροζωίας τους

 

1.Καθημερινή κίνηση

30-60’ φυσικής δραστηριότητας, τουλάχιστον 5 φορές την εβδομάδα προστατεύει την υγεία της καρδιάς και των οστών. Στη Σαρδηνία, οι αγρότες και οι βοσκοί περπατούν τουλάχιστον χιλιόμετρα την μέρα. 

Old-men-biking    

2. Ο κανόνας του 80%

Σταματάς να τρως όταν είσαι 80% γεμάτος. Στην Okinawa της Ιαπωνίας υπάρχει μια έκφραση όταν ξεκινάς να τρως: hara hachi bu, που σημαίνει μην φας υπερβολικά.

3. Λαχανικά στην βάση της διατροφής

Λαχανικά πλούσια σε βιταμίνη C, καροτενοειδή και φυτικές ίνες μειώνουν την χοληστερόλη του αίματος. Στην Okinawa κάθε ηλικιωμένος έχει τον δικό του κήπο με φρέσκα και θρεπτικά φρούτα και λαχανικά.

το-μυστικό-της-μακροζωίας

4. Λίγο κόκκινο κρασί κάνει καλό

Τα φλαβονοειδή που βρίσκονται στο κόκκινο κρασί, το τσάι και την μαύρη σοκολάτα προστατεύουν την καρδιά. Στην Σαρδηνία φτιάχνουν το δικό τους κόκκινο κρασί, πλούσιο σε φλαβονοειδή.

5. Δεν αγχώνονται

Το άγχος και το στρες μπορούν να προκαλέσουν πολλά προβλήματα υγείας όπως καρδιαγγειακά και υπέρταση. Στην Ικαρία, όπως όλοι ξέρουμε,η καθημερινότητα κυλά ήρεμα και πάντα υπάρχει χρόνος για μια μεσημεριανή σιέστα.

6. Δεν παύουν να έχουν ένα σκοπό

Είναι πολύ σημαντικό, ειδικά για την 3η ηλικία, να παραμένουν ενεργοί. Είτε με ένα καινούργιο χόμπι, προσέχοντας τον κήπο τους ή απλά περνώντας χρόνο με τα εγγόνια τους, καλλιεργούν καινούργιες δεξιότητες και κρατούν σε καλή κατάσταση την μνήμη τους. Στην Okinawa η έκφραση ikigai σημαίνει να έχω σκοπό.

το-μυστικό-της-μακροζωίας

7. Είναι μέλη μιας ομάδας

Το να ανήκεις κάπου είναι από τα πιο σημαντικά πράγματα για έναν άνθρωπο. Γνωρίζεις ανθρώπους με κοινά ενδιαφέροντα, μοιράζεσαι εμπειρίες και γνώσεις και το πιο σημαντικό αντιμετωπίζεις το στρες της μοναξιάς. Στην Loma Linda πολύ ηλικιωμένοι βρίσκουν μια θέση σε εκκλησιαστικές ομάδες.

8. Πρώτα από όλα η οικογένεια

Πολλές έρευνες έχουν συσχετίσει το αρμονικό οικογενειακό περιβάλλον με έναν υγιεινότερο τρόπο ζωής. Στην Nicoya της Κόστα Ρίκα οι ηλικιωμένοι μένουν συνήθως μαζί με τα παιδιά και τα εγγόνια τους.

το-μυστικό-της-μακροζωίας

9. Οι φίλοι είναι εκεί σε όλες τις ηλικίες

Η συναναστροφή με άλλα άτομα που μοιράζονται τον ίδιο τρόπο ζωής τείνει να βελτιώνει την υγεία γενικότερα.

Η άσκηση, η υγιεινή διατροφή και η καταπολέμηση του άγχους φαίνεται να είναι τα μυστικά της μακροζωίας.

Σύμφωνα με τον Dan Buettner, τον ιδρυτή του Blue Zone Project η διατροφή των κατοίκων στις 5 αυτές περιοχές βασίζεται στα λαχανικά και τα όσπρια. Το πρωινό τους περιλαμβάνει πρωτεΐνη, σύνθετους υδατάνθρακες και λάδι. Το μεσημεριανό και το βραδινό περιλαμβάνει αρκετά λαχανικά και φρούτα ενώ το κρέας καταναλώνεται σπάνια.

Βασικές τροφές μακροζωίας

  • Loma Linda: αβοκάντο, ξηρούς καρπούς, φασόλια, βρώμη, ψωμί ολικής και γάλα σόγιας
  • Ικαρία: πατάτες, κατσικίσιο γάλα, μέλι, φασόλια, άγρια χόρτα, φέτα, λεμόνια και μυρωδικά
  • Okinawa: πικρά πεπόνια, τόφου, σκόρδο, καστανό ρύζι, πράσινο τσάι και μανιτάρια
  • Nicoya: φασόλια, κολοκύθα, τορτίγια, παπάγια, γλυκοπατάτα, μπανάνες και ροδάκινο
  • Σαρδηνία: τοπικό κρασί, πρόβειο γάλα και τυρί, μάραθο φάβα, ρεβίθια, τομάτες, αμύγδαλα και τσάι από γαϊδουράγκαθο

 

το-μυστικό-της-μακροζωίας

Τι θα έλεγες να δοκιμάσεις ένα από τα 9 αυτά μυστικά;

Πηγές:

https://www.foodinsight.org/blue-zone-diet-health-wellness

May 2017 Issue, Striving for Longevity, By Andrea N. Giancoli, MPH, RD Today’s Dietitian

https://www.bluezonesproject.com/

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s