Γιατί παίρνουμε κιλά τον Χειμώνα;

kila-xeimwnas-varos-geonutrition-stylianopoulou

 

Ο Χειμώνας ήρθε για τα καλά, μαζί με μπόλικο κρύο και συννεφιά.

Έχεις παρατηρήσει κι εσύ πως όταν ο καιρός αλλάζει αναζητάς γλυκές και λιπαρές τροφές;

Ακόμα κι αν είσαι μέσα στο σπίτι, στα ζεστά, η έλλειψη φωτός από μόνη της είναι αρκετή για να μας ανοίξει την όρεξη για “κάτι γλυκό”. Η συμπεριφορά αυτή δεν είναι τυχαία.

Στο σημερινό άρθρο μαθαίνεις σε 2′:

  • Πώς επηρεάζει ο καιρός την διάθεσή σου και το φαγητό που επιλέγεις
  • Τι είναι η S.A.D.  διαταραχή
  • 4 tips για να μην επηρεαστούν τα κιλά σου από αυτή

 

 

S.A.D.

Μελέτες σε διαφορετικούς πληθυσμούς παγκοσμίως κάνουν λόγω για την Εποχιακή Συναισθηματική Διαταραχή (Seasonal Affective Disorder, S.A.D.)

ή αλλιώς Χειμερινή κατάθλιψη.

Η διαταραχή αυτή εμφανίζεται σε άτομα με φυσιολογική κατά τα άλλα ψυχική υγεία στην διάρκεια του έτους αλλά τους προκαλεί συμπτώματα κατάθλιψης, κυρίως τους χειμερινούς μήνες (1).

Καταγραφή

Τα συνήθη συμπτώματα αλληλεπικαλύπτονται και είναι κυρίως:

  • η αδυναμία
  • η συνεχής ανάγκη για ξεκούραση και ύπνο
  • η τάση για υπερκατανάλωση φαγητού, ιδιαίτερα υδατανθράκων, γεγονός που οδηγεί σε αύξηση του σωματικού βάρους.

Ακόμα πιο έντονα βιώνουν την διαταραχή άτομα που μένουν για μικρό χρονικό διάστημα σε Βόρειες χώρες και έτσι ο οργανισμός τους δεν προλαβαίνει να προσαρμοστεί στην έλλειψη φωτός.

Όσοι γενικότερα καταφεύγουν στο φαγητό σε περιόδους έντονου στρες ή θλίψης, έχουν μεγαλύτερες πιθανότητες να εμφανίσουν S.A.D..

Τα τρόφιμα που καταναλώνονται σε μεγάλο βαθμό από άτομα με S.A.D. περιέχουν τόσο υδατάνθρακες όσο και λίπος, όπως είναι για παράδειγμα όλα τα γλυκά.(2)

Το περίεργο είναι ότι στην πλειοψηφία των μελετών, αυτή η συνεχής λιγούρα ήταν πιο έντονη τις απογευματινές ώρες ενώ υποχωρούσε όχι μόνο με το πέρας του Χειμώνα αλλά και με έκθεση σε φως.(3)

Ωστόσο, αν και δεν εμφανίζουν όλοι αυτή την διαταραχή, η αυξημένη κατανάλωση γλυκών και η αύξηση των κιλών κατά τους χειμερινούς μήνες είναι συχνό φαινόμενο.

 

4 Tips για να μην πέσεις στην παγίδα

 

kila-xeimwnas-geonutrition

1. Μην αγοράζεις όλα αυτά που ξέρεις ότι θα σε παχύνουν

Είναι τόσο απλό όσο ακούγεται. Διευκόλυνε τον εαυτό σου.

Αν δεν υπάρχουν όλοι αυτοί οι πειρασμοί κρυμμένοι στο ντουλάπι σίγουρα θα καταφεύγεις σε πιο υγιεινές επιλογές.

2. Προτίμησε σπιτικά σνακ

Θέλεις πολύ να τσιμπολογήσεις κάτι. Αλλά παρατηρείς ότι αυτό συμβαίνει καθημερινά και μάλλον θα πρέπει να προσέξεις λίγο τι επιλέγεις.

Προτίμησε ένα σπιτικό, υγιεινό σνακ για τσιμπολόγημα, όπως: ανάλατους ξηρούς καρπούς, λαχανικά σε ράβδους με ντιπ γιαουρτιού ή χούμους, σπιτικά τσιπς γλυκοπατάτας, γιαούρτι με μέλι και σπιτική granola, ψητό μήλο με κανέλα και μέλι, φρυγανιές με σπιτική πραλίνα

3. Πριν ανοίξεις το ψυγείο κάνε 3 ερωτήσεις στον εαυτό σου

 

Πεινάω ή μήπως Διψάω?

Κι όμως τις περισσότερες φορές πίσω από μια λιγούρα κρύβεται στην πραγματικότητα η ανάγκη του οργανισμού για ενυδάτωση

Πεινάω ή μήπως Βαριέμαι?

Πολλές φορές για να καταπολεμήσουμε την ανία στρεφόμαστε στο φαγητό.

(Βρες περισσότερες πληροφορίες σε αυτό το άρθρο)

Πεινάω ή μήπως Κάτι με Στενοχωρεί?

Όπως είπαμε ακόμα και μια βροχερή σκοτεινιασμένη μέρα είναι αρκετή για να επηρεάσει αρνητικά την ψυχολογία μας.

Πόσο μάλλον τώρα, που ακόμα βρισκόμαστε σε καραντίνα.

Θυμήσου όμως ότι η κατανάλωση γλυκών κάθε φορά που στενοχωριόμαστε δεν ανακουφίζει τα συμπτώματα καθώς δημιουργείται ένας φαύλος κύκλος ενοχών που χειροτερεύει ακόμα περισσότερο την διάθεσή μας.

 

4. Η κίνηση είναι φυσικό αντικαταθλιπτικό

SAD-winter-geonutrition

Πόσες μελέτες και άρθρα έχουν γραφτεί, δικαίως, για τα οφέλη της φυσικής δραστηριότητας στην σωματική και ψυχική υγεία.

Ακόμα και αν είσαι από τους ανθρώπους που βαριούνται το περπάτημα ή δεν αγαπούν και πολύ το τρέξιμο, υπάρχουν πάντα εναλλακτικές επιλογές.

Ποδηλασία, παραδοσιακοί και μοντέρνοι χοροί, πολεμικές τέχνες, αερόβια προγράμματα γυμναστικής, ακόμα και γρήγορο περπάτημα τις περισσότερες φορές της εβδομάδας θα ενισχύσουν την αντοχή και την άμυνα του οργανισμού σου, θα σε βοηθήσουν να διατηρήσεις ένα φυσιολογικό σωματικό βάρος και να βελτιώσεις την διάθεση και την αυτοπεποίθησή σου.

Δεν είναι τυχαίο άλλωστε που σε Βόρειες χώρες, όπως η Σουηδία, το τρέξιμο είναι καθημερινή συνήθεια για όλες τις ηλικίες και ιδιαίτερα τις βροχερές μέρες.

Κάνε υγιεινές επιλογές για να διατηρήσεις σταθερά τα κιλά σου, να ανεβάσεις την διάθεσή σου και να απολαύσεις την ομορφιά κάθε εποχής!

 

Εσύ πώς καταφέρνεις να φτιάξεις την διάθεσή σου τις συννεφιασμένες Χειμωνιάτικες μέρες;

 

Δώσε μας λίγη έμπνευση στα σχόλια 😉 

 

 

Βιβλιογραφία:

  1. Oginska, H., & Oginska-Bruchal, K. (2014). Chronotype and personality factors of predisposition to seasonal affective disorder. Chronobiology International, 31(4), 523–531. https://doi.org/10.3109/07420528.2013.874355
  1. Krauchi, K., & Wirz-Justice, A. (1988). The four seasons: Food intake frequency in seasonal affective disorder in the course of a year. Psychiatry Research, 25(3), 323–338. https://doi.org/10.1016/0165-1781(88)90102-3
  2. Krauchi, K., Wirz-Justice, A., & Graw, P. (1993). High intake of sweets late in the day predicts a rapid and persistent response to light therapy in winter depression. Psychiatry Research, 46(2), 107–117 https://doi.org/10.1016/0165-1781(93)90013-7

Sharing is caring

Recommended Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *