Ο ρόλος του βάρους στo Σύνδρομο Πολυκυστικών Ωοθηκών

Τι είναι το ΣΠΩ:

To Σύνδρομο Πολυκυστικών Ωοθηκών (ΣΠΩ) ή Polycystic Ovary Syndrome (PCOS), είναι μια από τις συχνότερες ενδοκρινικές διαταραχές και παρατηρείται στο 5-10% των γυναικών της αναπαραγωγικής ηλικίας.

 

Πως γίνεται η διάγνωση:

Για να γίνει η διάγνωση των πολυκυστικών ωοθηκών πρέπει να υπάρχουν τουλάχιστον 2 από τα 3 παρακάτω χαρακτηριστικά:

  1. Όλιγο- ή ανωοθυλακιορρηξία (εκδηλώνεται με διαταραχές στην περίοδο)
  2. Κλινικά ή/και βιοχημικά σημεία υπερανδρογοναιμίας. Δηλαδή υψηλά ποσοστά των αντρικών ορμονών που ίσως προκαλέσουν: δασυτριχισμό, αλωπεκία, λιπαρότητα δέρματος, ακμή
  3. Πολυκυστικές ωοθήκες μετά από υπερηχογραφικό έλεγχο. Δηλαδή οι ωοθήκες μεγεθύνονται και γεμίζουν με πολύ μικρές κύστες. οι οποίες δεν καταφέρνουν να απελευθερώσουν ωάριο κι έτσι δεν γίνεται ωορρηξία.

 

Το σύνδρομο πολυκυστικών ωοθηκών διαφέρει από τις πολυκυστικές ωοθήκες.

Στην 2η περίπτωση υπολογίζεται πως περίπου 20% των γυναικών αναπαραγωγικής ηλικίας έχουν πολυκυστικές ωοθήκες, αλλά λιγότερες από τις μισές έχουν τα βιοχημικά και ορμονικά ευρήματα που συνιστούν το Σύνδρομο Πολυκυστικών Ωοθηκών. Γι’ αυτό η διάγνωση χρειάζεται ιδιαίτερη προσοχή και αποσαφήνιση από τον γυναικολόγο.

Συνήθη συμπτώματα:

Μερικά από τα συμπτώματα που έχουν συσχετιστεί με την ύπαρξη ΣΠΩ είναι τα εξής:

  • Ανωμαλίες στον κύκλο περιόδου ή ακόμα και απουσία περιόδου
  • Δυσκολία σύλληψης, λόγω αστάθειας στην ωορρηξία
  • Έντονη τριχοφυΐα, κυρίως στο πρόσωπο, το στήθος, την πλάτη και τους γλουτούς
  • Αύξηση βάρους και κυρίως στο πάνω μέρος του σώματος (κοιλιά, αυχένας, ώμοι)
  • Λέπτυνση της τρίχας των μαλλιών και τριχόπτωση
  • Λιπαρότητα στο δέρμα και ακμή
  • Αυξημένη πιθανότητα για εμφάνιση αντίστασης στην ινσουλίνη και διαβήτη τύπου ΙΙ.
  • Αυξημένη εμφάνιση επεισοδιακής υπερφαγίας ή αδηφαγική διαταραχή (binge eating)
  • Αυξημένη εμφάνιση συμπτωμάτων κατάθλιψης

 

Ποια αίτια προκαλούν το ΣΠΩ:

Η αιτία εμφάνισης του ΣΠΩ δεν είναι γνωστή, αλλά συχνά είναι κληρονομική.

Επίσης, η αντίσταση στην ινσουλίνη ενδέχεται να έχει επίδραση στην εμφάνιση ΣΠΩ.

Όταν η γλυκόζη από την τροφή εισέρχεται στον οργανισμό μας, η ινσουλίνη που παράγεται από το πάγκρεας είναι υπεύθυνη να την μεταφέρει μέσα στα κύτταρα για θρέψη.

Όμως, όταν υπάρχει αντίσταση στην ινσουλίνη, το πάγκρεας εκκρίνει συνεχώς περισσότερη ώστε να μπορέσει να στείλει την γλυκόζη μέσα στα κύτταρα για να τραφούν.  Αυτή η περίσσεια ινσουλίνης στον οργανισμό ενδέχεται να επιδρά στις ωοθήκες αυξάνοντας την παραγωγή ανδρογόνων και εμφάνιση ΣΠΩ.

Επίσης, έρευνες δείχνουν ότι η χαμηλού βαθμού φλεγμονή ίσως διεγείρει την έκκριση ανδρογόνων από τις ωοθήκες.

Έχει φανεί ότι η ύπαρξη υπερβαρότητας ή παχυσαρκίας συνδέεται με αντίσταση στην ινσουλίνη και εμφάνιση ΣΠΩ.

 

Πως το αντιμετωπίζουμε:

Η διαχείριση των συμπτωμάτων είναι ο πιο αποτελεσματικός τρόπος αντιμετώπισης των ΣΠΩ.

Για παράδειγμα, αντιμετώπιση της έντονης τριχοφυΐας με τεχνικές ριζικής αποτρίχωσης ή φαρμακευτικές κρέμες

Χρήση αντισυλληπτικών χαπιών για την ομαλοποίηση της περιόδου και χορήγηση μετφορμίνης για την διαχείριση της υπερινσουλιναιμίας.

Ακόμα, χρήση διάφορων σκευασμάτων διατροφής που έχει φανεί ότι είναι βοηθητικά (ω3, μυο ινοσιτόλη, βιταμίνη D)

Γενικότερα, όταν προϋπάρχει αυξημένο βάρος, ακόμα και η μικρή μείωση του είναι πολύ βοηθητική.

 

Βάρος και ΣΠΩ

Πολλές γυναίκες με ΣΠΩ έχουν παράλληλα και αυξημένο σωματικό βάρος ή/και αντίσταση στην ινσουλίνη.

Πολύ συχνά, μια γυναίκα προσπαθεί σκληρά να χάσει βάρος, τρώγοντας πολύ λίγο ή κάνοντας έντονη αερόβια γυμναστική. Παρ’ όλ’ αυτά η ύπαρξη ινσουλινοαντίστασης λόγω του συνδρόμου δυσκολεύει πολύ την αποτελεσματική απώλεια κιλών.

Ωστόσο, δεν πρέπει να τα παρατάς! Η βιβλιογραφία μέχρι στιγμής έχει δείξει ότι:

 Ακόμα και μια μικρή μείωση στο σωματικό βάρος (5%) είναι αρκετή για να βελτιώσει κατά πολύ την κατάσταση.

Αν για παράδειγμα, ζυγίζεις 90 κιλά, ακόμα και η απώλεια 4,5 κιλών μπορεί να βελτιώσει κατά πολύ την εμφάνιση των πολυκυστικών οωθηκών.

Δεν έχει βρεθεί ακόμα η καλύτερη δίαιτα για την αντιμετώπιση των πολυκυστικών ωοθηκών. Ορισμένες μελέτες αναφέρουν την μείωση υδατανθράκων, για βελτίωση της ινσουλινοαντίστασης, ενώ άλλες αναφέρουν ότι η αυξημένη πρόσληψη πρωτεΐνης είναι πιο βοηθητική.

Στην πραγματικότητα, το πιο σημαντικό είναι να μειωθεί το σωματικό βάρος. Χωρίς ακραίες δίαιτες, και με τον τρόπο που ταιριάζει στην κάθε γυναίκα.

Η απώλεια βάρους δεν είναι εύκολη υπόθεση. Τα προγράμματα διατροφής δεν είναι το ίδιο αποτελεσματικά για όλους. Δεν ταιριάζουν και ίσως δεν πρέπει να εφαρμόζονται από όλους. Υπάρχουν και άλλοι τρόποι να μειώσουμε το σωματικό μας βάρος χωρίς δίαιτα.

Μάθε περισσότερα εδώ.

Επίσης, η άσκηση είναι πολύ βοηθητική καθώς καταπολεμά την αντίσταση στην ινσουλίνη και βοηθά στην απώλεια και διατήρηση του σωματικού βάρους.

 

 

Και κάτι για το τέλος…

Τα συμπτώματα και η έντασή του συνδρόμου διαφέρουν από γυναίκα σε γυναίκα γι’ αυτό και χρειάζεται εξατομίκευση.

Σε κάθε περίπτωση η επικοινωνία με τον θεράποντα ιατρό και μια προληπτική εξέταση θα λύσει όλες σου τις απορίες.

 

Πηγές:

Dietary Composition in the Treatment of Polycystic Ovary Syndrome: A Systematic Review to Inform Evidence-Based Guidelines, Lisa J.Moran, 2013

Effect of Diet on Insulin Resistance in Polycystic Ovary Syndrome, Yujie Shang, 2020

https://www.nhs.uk/conditions/polycystic-ovary-syndrome-pcos/

 

 

Sharing is caring

Recommended Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *