Ετικέτες τροφίμων Part III: Ισχυρισμοί διατροφής

Η εκπαίδευση πάνω στις ετικέτες τροφίμων ολοκληρώνεται με αυτό το άρθρο.

Μάθαμε μαζί πως να διαβάζουμε σωστά την Διατροφική Επισήμανση και τα συστατικά.

Το τελευταίο μέρος είναι ίσως και το πιο περίπλοκο.

 

Βήμα 3ο: Οι ισχυρισμοί διατροφής

Οι ισχυρισμοί διατροφής είναι οι διάφορες εκφράσεις, τα επίθετα, τα χαρακτηριστικά που αναφέρει ο παρασκευαστής μπροστά στην συσκευασία.

Θα τους αναγνωρίσεις γιατί ξεκινούν κάπως έτσι:

  • ΠΛΟΥΣΙΟ ΣΕ…
  • ΠΗΓΗ…
  • ΥΨΗΛΟ ΣΕ…
  • ΦΥΣΙΚΗ ΠΗΓΗ…
  • LIGHT
  • ΧΩΡΙΣ…
  • ΕΜΠΛΟΥΤΙΣΜΕΝΟ ή ΕΝΙΣΧΥΜΕΝΟ ΣΕ…

Είναι έτσι φτιαγμένοι ώστε να τραβούν την προσοχή σου και να σε πείθουν να επιλέξεις το προϊόν.

Από τους πιο κοινούς ισχυρισμούς διατροφής είναι οι παρακάτω:

 

 

Ελαφρύ-Light:

Light, δηλαδή μειωμένο είτε σε θερμίδες είτε σε λίπος.

Ωστόσο θέλει προσοχή, καθώς κάποιες φορές μπορεί κάποιο άλλο συστατικό να έχει προστεθεί παραπάνω (πχ: light με λιγότερα λιπαρά ΑΛΛΑ να έχει περισσότερη ζάχαρη)

 

 

Πολυδημητριακό-Multigrain:

 

 

 

 

 

 

Ακούγεται πραγματικά πολύ υγιεινό έτσι δεν είναι; Ωστόσο, απλά σημαίνει ότι το προϊόν περιέχει πάνω από ένα είδος δημητριακών τα οποία κατά πάσα πιθανότητα είναι και επεξεργασμένα.

 

 

Φυσικό-Natural

Δεν σημαίνει ανεπεξέργαστο. Απλά σημαίνει ότι κάποια στιγμή κατά την επεξεργασία του, ο παρασκευαστής χρησιμοποίησε φυσικό προϊόν πχ: μήλο ή ρύζι (σε μια μπάρα δημητριακών ή σε μπισκότο με μήλο).

 

Χωρίς πρόσθετη ζάχαρη- No added sugar

Μπάρα χωρίς προσθήκη ζάχαρης. Περιέχει φυσικά σάκχαρα (πχ: μέλι) και γλυκαντικά

 

 

 

 

 

 

 

Κάποια προϊόντα περιέχουν από μόνα τους σάκχαρα. Επίσης, μπορεί να μην έχει προστεθεί ζάχαρη αλλά παράγωγα ή υποκατάστατα αυτής (μέλι, σιρόπι γλυκόζης, σιρόπι καλαμποκιού, αγαύη κ.α.). Θερμιδικά είναι το ίδιο με την ζάχαρη.

Επίσης, όταν αφαιρείτε η ζάχαρη με κάτι θα πρέπει να αντικατασταθεί ώστε να μπορέσει το προϊόν να έχει παρόμοια υφή, σχήμα, μυρωδιά και γεύση.

 

Κλασσικό παράδειγμα;

Μια σοκολάτα χωρίς ζάχαρη σε σχέση με μια κλασσική σοκολάτα γάλακτος έχει περισσότερα λιπαρά.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

100gr σοκολάτας χωρίς ζάχαρη περιέχουν: 39γρ λιπαρών εκ των οποίων 20γρ κορεσμένα.

100γρ κλασσικής σοκολάτας γάλακτος έχει 20γρ λιπαρών εκ των οποίων 17 γρ κορεσμένα

 

 

Χαμηλό σε θερμίδες-Low calorie

Για να χαρακτηριστεί ένα προϊόν χαμηλό σε θερμίδες, θα πρέπει να έχει κατά 1/3 λιγότερες θερμίδες από το κλασσικό προϊόν τις ίδιας μάρκας.

Που σημαίνει ότι ένα low calorie προϊόν από μια μάρκα μπορεί να έχει ακόμα και περισσότερες θερμίδες από το κλασσικό προϊόν μιας άλλης.

 

Χαμηλό σε λίπος-Low fat

Το λίπος στο προϊόν έχει μειωθεί. Ωστόσο τις περισσότερες φορές έχει προστεθεί κάτι άλλο για να μπορέσει το τελικό προϊόν να έχει την ίδια εικόνα, υφή και γεύση με το αρχικό.

Παραδείγµατος χάριν, σε µια συσκευασία δηµητριακών µε την ένδειξη χαµηλά σε λίπος, περιέχονται περίπου 13-14 κουταλιές ζάχαρη. Άρα για κάποιον που προσέχει τη διατροφή του, αυτή µάλλον δεν είναι η καλύτερη επιλογή.

 

Εμπλουτισμένο-fortified

Το προϊόν έχει εμπλουτιστεί με κάποια συστατικά όπως πχ: βιταμίνες, μέταλλα.

Αυτό συμβαίνει φυσιολογικά στην επεξεργασία του τροφίμου.

Δηλαδή, ένας χυμός πορτοκάλι δεν περιέχει βιταμίνη C από τα πορτοκάλια που φτιάχτηκε γιατί η βιταμίνη έχει καταστραφεί στην διαδικασία παρασκευής του χυμού.

Εμπλουτίστηκε στο τέλος της επεξεργασίας του με βιταμίνη C.

 

Χωρίς γλουτένη-Gluten free

Δεν σημαίνει πιο υγιεινό. Δεν σημαίνει light. Σημαίνει απλά ότι δεν περιέχει την πρωτεΐνη γλουτένη και είναι κατάλληλο για τα άτομα με δυσανεξία. Θα πρέπει να μην έχει ούτε ίχνη γλουτένης για να αναφέρει αυτόν τον ισχυρισμό υγείας.

 

Με γεύση φρούτων-Fruit flavored

Για παράδειγμα γιαούρτι με γεύση φράουλα. Αν κοιτάξουμε στα συστατικά με τον τρόπο που δείξαμε, μπορεί να ανακαλύψεις ότι περιέχει 2,3 % φράουλα τελικά ή ακόμα και “γλυκαντικά με γεύση φράουλας.

Στο μίγμα βρώμης της εικόνας αναφέρει με γεύση μήλου και blueberry. Κοιτώντας τα συστατικά έχει ελάχιστο (1%) και από τα 2.

 

Άρα, οι ισχυρισμοί διατροφής είναι κυρίως θέμα Marketing. Παραπλανούν λοιπόν τον καταναλωτή ώστε να νομίζει ότι το τρόφιμο είναι υγιεινό και καλύτερο από τα υπόλοιπα.

 

Τι να κρατήσεις από την εκπαίδευση πάνω στις ετικέτες τροφίμων:

 

 

Για να επιλέξεις ένα προϊόν πρόσεξε τα εξής 3 σημεία:

  1. Την Διατροφική Επισήμανση. Άρα τις θερμίδες και την ποσότητα των θρεπτικών συστατικών που θα σου δώσει το τρόφιμο, πάντα διορθώνοντας ανάλογα με την ποσότητα που εσύ καταναλώνεις.
  2. Τα 3 πρώτα συστατικά που θα δεις στην συσκευασία δείχνουν ότι υπάρχει στο τρόφιμο σε μεγαλύτερο ποσοστό.
  3. Οι ισχυρισμοί διατροφής είναι εκφράσεις που σκοπό έχουν να προωθήσουν το προϊόν. Μην πέφτεις σε αυτή την παγίδα. Σύγκρινε με τα συστατικά που περιέχονται και την διατροφική επισήμανση για να καταλάβεις αν όντως είναι τόσο light, χωρίς ζάχαρη, ζάχαρη λίπος, πλούσιο σε, φυσική πηγή κ.ο.κ. όσο λέει η συσκευασία.

 

Και κάτι τελευταίο:

Όλες αυτές οι συγκρίσεις πρέπει να γίνονται στον βαθμό που μας εξυπηρετούν και μας βοηθούν στην καθημερινότητά μας.

Η συμβουλή που έχω να σου δώσω είναι η εξής:

Ψάξε τις λεπτομέρειες στα προϊόντα που καταναλώνεις καθημερινά (πχ: γάλα, ψωμί, τυρί, δημητριακά) για να καταλήξεις σε αυτά που είναι καλύτερα για εσένα.

Σε προϊόντα που παίρνεις πιο σπάνια απλά κρίνε με βάση την γεύση που σου αρέσει και τίποτα άλλο (μπισκότα, μια καινούργια σοκολάτα κ.α.)

Δοκίμασε να βάλεις σε εφαρμογή αυτά που έμαθες για τις ετικέτες με ένα προϊόν που έχεις στο ντουλάπι σου.

 

Τι παρατήρησες; Γράψε μας στα σχόλια ή στο @geonutrition

 

Sharing is caring

Recommended Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *