Μαθαίνω να διαβάζω τις ετικέτες τροφίμων Part II

Συνεχίζουμε με την εκπαίδευση πάνω στην σωστή ανάγνωση της διατροφικής ετικέτας.

Αφού είδαμε τι σημαίνουν όλα αυτά τα γραμμάρια και οι θερμίδες που αναφέρονται στην Διατροφική Δήλωση (δες εδώ το Part I του άρθρου),

Προχωρούμε στο δεύτερο μέρος

Part II: Τα συστατικά

Τα καλά νέα εδώ είναι ότι δεν χρειάζεται απαραίτητα να διαβάσουμε όλα αυτά τα ακαταλαβίστικα που αναγράφονται.

Ελέγχουμε τα 3 πρώτα συστατικά της ετικέτας.

Ναι σωστά διάβασες.

Μόνο με τα 3 πρώτα συστατικά μπορείς να πάρεις μια ιδέα για το τι περιέχει το τρόφιμο.

Το συστατικό που αναγράφεται πρώτο είναι εκείνο που υπάρχει σε μεγαλύτερη ποσότητα στο τρόφιμο, ενώ εκείνο που αναγράφεται τελευταίο υπάρχει σε μικρότερη ποσότητα.

Δημητριακά Πρωινού

Στο παράδειγμα βλέπουμε ότι τα δημητριακά αυτά αποτελούνται από

  1. σιτάρι ολικής
  2. αλεύρι σίτου
  3. ζάχαρη

Στην επόμενη εικόνα παρατηρούμε τα συστατικά από ένα κουτί με γάλα αμυγδάλου

γάλα αμυγδάλου

Όπως βλέπουμε, περιέχει νερό και 5% αμύγδαλο.

Όχι και τόσο συμφέρον τελικά ε;

(Γι’ αυτό κι εγώ ξεκίνησα να φτιάχνω μόνη μου φυτικά γάλατα)

Τι άλλο μπορεί να συναντήσω στα συστατικά;

Πρόσθετα τροφίμων (Ε)

Οι αριθμοί Ε κωδικοποιούν και χαρακτηρίζουν τα πρόσθετα τροφίμων σ’ όλη την Ε.Ε.

Πρόκειται απλά για μια Ευρωπαϊκή κωδικοποίηση που εγγυάται ότι το συστατικό έχει περάσει από τους ευρωπαϊκούς ελέγχους.

Δεν σημαίνει ότι το προϊόν είναι βλαβερό ή καρκινογόνο.

Για παράδειγμα, η κωδικοποίηση Ε460 είναι η κυτταρίνη, βασικό συστατικό των φυτικών κυττάρων, άρα φυσικά βρίσκεται σε όλες τις φυτικές τροφές.

Ως πρόσθετα τροφίμων χαρακτηρίζονται γενικά διάφορες ουσίες που προστίθενται στις τροφές, κυρίως στις έτοιμες, καθώς και σε ποτά – αναψυκτικά, με σκοπό να πετύχουν ένα τεχνολογικό αποτέλεσμα, όπως συντήρηση, τροποποίηση του χρώματος, της γεύσης, της υφής κ.λπ.

κρέμα βαλσαμικού

Κάποια είναι απολύτως απαραίτητα για την αναστολή της ανάπτυξης παθογόνων μικροβίων στα τρόφιμα και σίγουρα ορισμένα προσθετικά είναι απολύτως ασφαλή και χρήσιμα για τη Δημόσια Υγεία (π.χ. το ασκορβικό οξύ που χρησιμοποιείται ως αντιοξειδωτικός παράγοντας και είναι ταυτόσημο με τη βιταμίνη C).

Τσίχλες

Όμως πολλά πρόσθετα ενοχοποιούνται για διάφορες βλάβες της υγείας, κυρίως σε παιδιά (υπερκινητικότητα, αλλεργίες, άσθμα, ερυθήματα) και σε ενηλίκους (αλλεργίες, άσθμα, κεφαλαλγίες, ιλίγγους, ταχυσφυγμία, ναυτία, έλκη εντέρου).

Επίσης, αναφέρονται πλέον και τα αλλεργιογόνα συστατικά. Ακόμα και τα ίχνη.

Για παράδειγμα πολύ συχνά αναφέρεται ότι το προϊόν μπορεί να περιέχει ίχνη γλουτένης, ίχνη σουσαμιού ή άλλων ξηρών καρπών.

Πραλίνα φουντουκιού

Η διαφορά με τα ίχνη είναι ότι δεν περιέχονται κανονικά στο τρόφιμο κατά την παρασκευή του αλλά στην ίδια γραμμή παραγωγής, στο ίδιο εργοστάσιο δηλαδή, μπορεί να φτιάχνεται προϊόν που περιέχει αυτά τα συστατικά κι έτσι να έχει γίνει επιμόλυνση.

Για τους ανθρώπους που έχουν δυσανεξία ή αλλεργία, ακόμα και τα ίχνη μπορεί να γίνουν επικίνδυνα.

Κρυμμένη Ζάχαρη

Τέλος, καλό είναι να ξεχωρίζουμε στα συστατικά τα συνώνυμα της ζάχαρης.

Όπως είπαμε, ο σημερινός καταναλωτής είναι πιο ενημερωμένος, ψάχνει να βρει το πιο υγιεινό και ποιοτικό προϊόν για να αγοράσει.

Οπότε έχει προσαρμοστεί αντίστοιχα και η βιομηχανία τροφίμων.

Η ζάχαρη ακούγεται “τρομακτική”, “ανθυγιεινή”, “κακή”, οπότε δεν συμφέρει τον παρασκευαστή να την αναφέρει.

Μπορεί όμως να βάλει όλα τα υπόλοιπα συνώνυμα της ζάχαρης όπως:

  • Σιρόπι καλαμποκιού (high-fructose corn syrup, HFCS)
  • Ζάχαρη από ζαχαροκάλαμο (cane sugar)
  • Ιμβερτοποιημένο σιρόπι ζάχαρης ή σιρόπι ιμβερτοζάχαρου (inverted sugar)
  • Μελάσα (molasses)
  • Σάκχαρα που τελειώνουν με –όζη (σουκρόζη, γλυκόζη, μαλτόζη, γαλακτόζη)
  • Σιρόπι Αγάβης (agave nectar)
  • Σιρόπι καρύδας (coconut syrup)
  • Βιολογικό σιρόπι καλαμποκιού (organic corn syrup)
  • Μέλι
  • Σιρόπι σφενδάμου (maple syrup)

ή γλυκαντικές ουσίες όπως:

  • Ασπαρτάμη
  • Στέβια
  • Σορβιτόλη, μανιτόλη, ξυλιτόλη
  • Σουκραλόζη
γιαούρτι “χωρίς” ζάχαρη

Για περισσότερα, μπες στο προηγούμενο άρθρο: 12 τροφές που δεν φανταζόσουν ότι κρύβουν τόση ζάχαρη

Μπορείς επίσης να πάρεις μέλος στο 10ημερου Challenge για μείωση της ζάχαρης κι έτσι να καταφέρεις να μειώσεις την ζάχαρη στην διατροφή σου.

Για να μπεις στο challenge απλά άσε σχόλιο κάτω από αυτό το άρθρο

Τι να κρατήσω από αυτό το άρθρο:

1.Τα 3 πρώτα συστατικά βρίσκονται περισσότερο στο τρόφιμο.

2. Τα συστατικά με τα οποία φτιάχτηκε το τρόφιμο μπορεί να είναι και κάποια πρόσθετα όπως συντηρητικά, χρωστικές που βοηθούν στην συντήρηση του τροφίμου.

3. Μπορεί να αναφέρονται συνώνυμα της ζάχαρης με αποτέλεσμα να μας παραπλάνα η ετικέτα και να θεωρούμε ότι δεν περιέχει καθόλου ζάχαρη.

Στο Part I αυτού του άρθρου μάθαμε πως να υπολογίζουμε τις θερμίδες και τα μακροθρεπτικά συστατικά που θα πάρουμε από την μερίδα.

Στο Part II είδαμε πως να διαβάζουμε σωστά τα συστατικά και να ξέρουμε με μια ματιά τι έχει μέσα το τρόφιμο.

Στο Part III θα ξεκαθαρίσουμε τι σημαίνουν όλες αυτές οι εκφράσεις πάνω σε μια συσκευασία και πως μπορεί να μας παραπλανήσει

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s