Η επιστημονική εξήγηση της λιγούρας

Ένα από τα κοινά χαρακτηριστικά που παρατηρώ στις περισσότερες γυναίκες που αναλαμβάνω είναι η αλλαγή στην όρεξη για φαγητό όταν πρόκειται να αδιαθετήσουν.

Σου θυμίζουν κάτι φράσεις όπως:

-θέλω να τρώω συνέχεια γλυκά,

-δεν χορταίνω με τίποτα,

-νευριάζω εύκολα και στενοχωριέμαι με το παραμικρό

Αν ταυτίζεσαι θέλω να σου πω ότι είναι απολύτως φυσιολογικό. Δεν είσαι η μόνη!

Οι περισσότερες, αν όχι όλες, οι γυναίκες αντιμετωπίζουν μια αλλαγή στην όρεξη και την διάθεσή τους λίγες μέρες πριν αδιαθετήσουν και κατά την διάρκεια.

Έντονες λιγούρες, όρεξη για γλυκά και μετά αλμυρά…και μετά πάλι γλυκά.

Αίσθημα φουσκώματος και πρηξίματος στην περιοχή της κοιλιάς, πεσμένη διάθεση και νεύρα, χωρίς προφανή αιτία.

Εκείνες τις ημέρες οι ορμόνες απλά παίζουν παιχνίδι μαζί μας

Ας δούμε λοιπόν την επιστημονική εξήγηση της λιγούρας εκείνες τις ημέρες

Ο καταμήνιος κύκλος χωρίζεται σε 3 φάσεις:

την ωοθυλακική (follicular), την ωχρινική ή εκκριτική φάση (luteal) και μια ενδιάμεση φάση, την ωορρηξία (ovulation)

Ωοθυλακική Φάση

Ξεκινάει από την 1η μέρα της περιόδου και φτάνει μέχρι την 15η μέρα του κύκλου. Στο διάστημα αυτό το νέο ωάριο αρχίζει να ωριμάζει στις ωοθήκες και τα οιστρογόνα ανεβαίνουν.

Ωορρηξία

Δεν είναι ακριβώς ξεχωριστή φάση του κύκλου. Απλά τον διαιρεί σε δυο στάδια και είναι οι μέρες εκείνες που το ωάριο μπορεί να γονιμοποιηθεί.

Εκκριτική Φάση

Ξεκινάει μετά την ωορρηξία και διαρκεί μέχρι την αρχή της επόμενης περιόδου. Ουσιαστικά το ωάριο που δεν γονιμοποιήθηκε ετοιμάζεται να αποβληθεί όπως και τους προηγούμενους μήνες.

Τις τελευταίες μέρες τις εκκριτικής φάσης (περίπου 1 εβδομάδα πριν την επόμενη περίοδο) παρατηρείται και αυτή η αλλαγή στην όρεξη, στην διάθεση, και ο έντονος πόνος που αντιμετωπίζουν πολλές γυναίκες.

Τι υποστηρίζουν οι έρευνες

Στο παρελθόν έγιναν μερικές έρευνες που προσπάθησαν να κατανοήσουν γιατί υπάρχει αυτή η ξαφνική αλλαγή. Ξεκίνησαν να παρατηρούν την συμπεριφορά θηλαστικών και τρωκτικών και ανακάλυψαν ότι εκείνες τις ημέρες κατανάλωναν πολύ περισσότερη τροφή.

Μια άλλη μελέτη βρήκε πως οι γυναίκες σε εκείνο το διάστημα αύξησαν κατά πολύ τα υδατανθρακούχα τρόφιμα (γλυκά, ψωμί, ζυμαρικά) ενώ ακόμα περισσότερο τα αύξησαν όσες ακολουθούσαν κάποια δίαιτα.

Η επιστημονική-εξήγηση-της-λιγούρας

Ακόμα πιο ενδιαφέρον είναι πως εκείνο το διάστημα η αίσθηση της γλυκιάς γεύσης είναι πιο εξασθενημένη, επομένως ίσως να χρειάζεται περισσότερη ποσότητα για να προσφέρει την ίδια ευχαρίστηση (η τέλεια επιστημονική εξήγηση γιατί τρώμε την μερέντα από το βάζο)

Αυτό που ξεχωρίζει τις δυο φάσεις ωοθυλακική και εκκριτική μεταξύ τους είναι οι αλλαγές στις ορμόνες: οιστρογόνα και προγεστερόνη

Τα οιστρογόνα είναι ανεβασμένα όταν τελειώνει η περίοδος. Η αύξησή τους συνδέεται με βελτίωση της διάθεσης και μείωση της όρεξης. Αν παρατηρήσετε την συμπεριφορά σας εκείνες τις ημέρες θα το διαπιστώσετε.

Η προγεστερόνη αυξάνεται πολύ 7-10 ημέρες πριν την επόμενη περίοδο. Αυτή η ορμόνη έχει αντίθετη επίδραση από τα οιστρογόνα. Αυξάνει την όρεξη, προκαλεί δυσφορία και νεύρα ενώ ευθύνεται για τους έντονους πόνους που συχνά αντιμετωπίζουμε.

Αυτή ήταν η απλούστερη εξήγηση

Στην πραγματικότητα συμμετέχουν και άλλα συστήματα όπως το ενδοκρινολογικό και μηχανισμοί ανταμοιβής στον εγκέφαλο που περιπλέκουν ακόμα πιο πολύ την κατάσταση.

Ένα είναι σίγουρο. Δεν είμαστε τρελές. Συμβαίνει σχεδόν σε όλες τις γυναίκες, αρκετά συχνά και είναι απολύτως φυσιολογικό.

Και επειδή κάθε πρόβλημα έχει και την λύση του,

Μερικά tips για να περάσει ανέπαφη η ζυγαριά και από αυτή την περίοδο

Tip 1 Συνειδητοποίηση

Και μόνο διαβάζοντας αυτό το άρθρο κατάλαβες περίπου τι συμβαίνει στο σώμα σου εκείνες τις ημέρες και αυτό είναι ένα πολύ σημαντικό βήμα. Δεν είσαι η μόνη που θέλει να φάει ό,τι βρίσκεται στο ψυγείο.

Tip 2 Δικλείδες Ασφαλείας

Η επιστημονική-εξήγηση-της-λιγούρας

Επειδή και συνειδητά, η λιγούρα είναι λιγούρα, μπορείς να έχεις εύκαιρα τρόφιμα που δεν θα σε επιβαρύνουν πολύ αλλά θα σε βοηθήσουν το καθένα με το δικό του συστατικό.

Άσε τα γλυκά έξω από το σπίτι και επέλεξε τα παρακάτω:

  • Μπανάνες και ξηρούς καρπούς, λόγω του μαγνησίου τους θα μειώσουν τις έντονες κράμπες
  • Κρέας και πουλερικά. Φόρτισε τον οργανισμό σου με Σίδηρο. Είναι οι μέρες του μήνα που το χρειάζεσαι περισσότερο
  • Σύνθετους υδατάνθρακες. Τα ζυμαρικά, το ψωμί ολικής και τα δημητριακά σου δίνουν την γλυκιά γεύση που λαχταράς στο φαγητό σου. Αντιθέτως οι απλοί υδατάνθρακες, δηλαδή η ζάχαρη που βρίσκεται στα συσκευασμένα τρόφιμα, μπορεί να καλύπτει την ανάγκη για γλυκό, αλλά για πολύ λίγο και σύντομα επανέρχεται πιο έντονη η λιγούρα.

 

Tip 3 Μην ζυγίζεσαι

Ειλικρινά, μην. Ακόμα και αν έχεις ραντεβού με τον διαιτολόγο σου φρόντισε να τον ενημερώσεις ώστε να σημειώσει ότι αυτή η μέτρηση δεν είναι αντικειμενική.

Προσωπικά, συνηθίζω να κάνω κανονικά μια λιπομέτρηση για να διαπιστώσουμε την κατακράτηση και πέρα από αυτό επικεντρωνόμαστε σε αλλαγές στο πρόγραμμα διατροφής, ξεχνώντας για λίγο την ζυγαριά 

Δεν χρειάζεται να ζυγίζεσαι εκείνες τις ημέρες γιατί πολύ απλά δεν βλέπεις τα πραγματικά σου κιλά. Το σώμα σου κατακρατά πολύ νερό, και αν έχεις φάει περισσότερους υδατάνθρακες, ακόμα περισσότερη κατακράτηση. Δώσε λίγο χρόνο στον εαυτό σου και συνέχισε από την επόμενη μέτρηση.

Η έντονη λιγούρα τις ημέρες της περιόδου είναι από τα πιο συνηθισμένα προβλήματα για μια γυναίκα που ακολουθεί ένα πρόγραμμα διατροφής.

Δεν υπάρχει όμως λόγος να σταθεί εμπόδιο στην κατάκτηση του στόχου σου.  

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s