Διάσημες Δίαιτες #1: Paleo

Διάσημες δίαιτες.

Είναι πολλές και γίνονται ολοένα και περισσότερες. Τα κοινά τους στοιχεία είναι ότι υπόσχονται γρήγορη απώλεια βάρους, προωθούνται από διάσημους και γιατρούς διασήμων και φυσικά δεν βασίζονται σε πολλά επιστημονικά δεδομένα και έρευνες.

Με μια γρήγορη αναζήτηση του όρου “δίαιτα” το πρώτο που θα βρει κανείς είναι λέξεις όπως “δίαιτα express”, “χάσε 8 κιλά σε ένα μήνα με αυτή την δίαιτα” κτλ.

Τι κάνει όμως αυτές τις δίαιτες διάσημες; Είναι όντως αποτελεσματικές; Ποια είναι τα θετικά και τα αρνητικά τους στοιχεία και ποια μπορείς να ακολουθήσεις ή θα πρέπει να  αποφύγεις.

Κάθε μήνα θα αναλύουμε μαζί 2 διάσημες δίαιτες, τα χαρακτηριστικά τους, τα κοινά τους στοιχεία και τα οφέλη ή τους κινδύνους που κρύβουν για την υγεία σου.

Stay tuned λοιπόν γιατί θα τις βάλουμε όλες στο μικροσκόπιο. 

Περιμένω τα σχόλιά σου με χαρά! 

 

Ξεκινάμε λοιπόν με την

#1 Διάσημη Δίαιτα για αυτό τον μήνα, την Paleo.

 

Τι είναι η δίαιτα Paleo

Η δίαιτα Paleo ή “Παλαιολιθική δίαιτα” είναι βασισμένη στην διατροφή των ανθρώπων στην Παλαιολιθική περίοδο, 12.000χρόνια πριν. Εκείνη την εποχή το διαιτολόγιο των ανθρώπων βασιζόταν σε φρούτα και λαχανικά που μάζευαν οι γυναίκες και στο κρέας των ζώων που κυνηγούσαν οι άντρες.

Τι περιλαμβάνει η Paleo

διάσημες-δίαιτες-paleo

Η μοντέρνα εκδοχή της Παλαιολιθικής διατροφής περιλαμβάνει:

  • φρούτα και λαχανικά
  • καρπούς, ρίζες και σπόρους
  • ορισμένα έλαια (μόνο καρύδας, ελιάς και αβοκάντου)
  • ψάρι και θαλασσινά
  • άπαχο κρέας, πουλερικά και αυγά (μόνο ελευθέρας βοσκής)

Οι οπαδοί της υποστηρίζουν ότι με αυτό τον τρόπο αποφεύγονται όλες οι ασθένειες και ο οργανισμός παραμένει υγιής.

Τι αποκλείεται στην Paleo

paleo-diet-eliminate

  • σιτηρά, δημητριακά και πατάτες
  • όσπρια
  • γαλακτοκομικά
  • ζάχαρη, αλάτι και όλα τα τρόφιμα που τα περιλαμβάνουν
  • Αλκοόλ

 

Ουσιαστικά η Paleo είναι ένα είδος πρωτεϊνικής δίαιτας που δίνει έμφαση σε φρούτα, λαχανικά, άπαχο κρέας, καλά λιπαρά και αποκλείει μεγάλο μέρος υδατανθρακούχων τροφών όπως το ψωμί, τα δημητριακά, τα όσπρια και η πατάτα.

Μια πιο αναλυτική ματιά

Το σκεπτικό στην Paleo είναι ότι όλα τα προϊόντα που απαγορεύονται (σιτηρά, γαλακτοκομικά) προέκυψαν μετά την Γεωργική Επανάσταση όταν ο σύγχρονος άνθρωπος απομακρύνθηκε από την δίαιτα των προγόνων του και άρχισαν να εμφανίζονται ασθένειες  όπως καρδιαγγειακά, καρκίνος και διαβήτης. Επομένως καταναλώνεται μόνο ότι έτρωγαν οι άνθρωποι των σπηλαίων, που θεωρητικά δεν νοσούσαν, πριν αρχίσουν να καλλιεργούν την γη.

Θετικά χαρακτηριστικά της Paleo

Αρχικά, ας ξεκινήσουμε με το γεγονός ότι είναι μια δίαιτα που έχει πολύ καλές προθέσεις. Ενθαρρύνει την κατανάλωση περισσότερων φρούτων, λαχανικών και άπαχου κρέατος και τον περιορισμό επεξεργασμένων τροφίμων. Βοηθάει έτσι στην πρόληψη πολλών παθήσεων συμπεριλαμβανομένης και της παχυσαρκίας. Δεν είναι τυχαίο άλλωστε που αποτελεί μια από τις πιο γνωστές δίαιτες απώλειας βάρους παγκοσμίως. 

Αρνητικά χαρακτηριστικά της Paleo

Όπως με κάθε δίαιτα που αποκλείει ομάδες τροφίμων, έτσι κι εδώ, υπάρχει ένα μεγάλο “αλλά”

-Η υπόθεση ότι όλα τα όσπρια προκαλούν δυσανεξία, αυξάνουν την γλυκόζη του αίματος και γενικά οδηγούν σε προβλήματα στην υγεία είναι λανθασμένη ή έστω υπερβολική. Τα όσπρια είναι μια πολύ καλή πηγή φυτικών ινών.

Πλήθος ερευνών δείχνουν ότι η αυξημένη κατανάλωση φυτικών ινών προστατεύει από καρδιαγγειακές παθήσεις και παχυσαρκία.

Αντιστοίχως και τα σιτηρά ολικής αλέσεως, δείχνουν να βοηθούν στην πρόληψη καρδιαγγειακών παθήσεων και μορφών καρκίνου χάρης τις φυτικές τους ίνες.

-Όσον αφορά τα γαλακτοκομικά, αν δεν υπάρχει κάποια δυσανεξία, δεν υπάρχει και λόγος αποφυγής τους. Ιδιαίτερα οι γυναίκες μεγαλύτερης ηλικίας και τα μικρά παιδιά χρειάζονται το ασβέστιο των γαλακτοκομικών για την υγεία των οστών τους.

-Από περιβαλλοντικής πλευράς, η Paleo θα επιβάρυνε τον πλανήτη αν την ακολουθούσαμε όλοι. Για να μεγαλώσουν τα άγρια φυτά και να βοσκήσουν ελεύθερα όλα τα ζώα που θα θρέψουν δισεκατομμύρια ανθρώπων θα χρειάζονταν τεράστιες εκτάσεις ανά άτομο. Για την ακρίβεια θα χρειαζόμασταν 15 φορές την επιφάνεια της Γης.

Τελικά να την ακολουθήσω;

Είναι σημαντικό να προσαρμοζόμαστε στο περιβάλλον που ζούμε.

Ας μην ξεχνάμε ότι στη σημερινή κοινωνία ενώ υπάρχει πληθώρα προϊόντων, έχουμε ξεχάσει την σωματική άσκηση. Για παράδειγμα, δεν μπαίνουμε στην διαδικασία να κυνηγήσουμε ένα άγριο ζώο και να το μαγειρέψουμε.

Άρα πως θα μπορούσε κανείς να υποστηρίζει ότι η Paleo διατροφή προσφέρει μακροζωία και υγεία όταν μέσα σε 15′ έχει αγοράσει και μαγειρέψει το φαγητό του.

Επομένως η Paleo δίαιτα δεν είναι απλά αποφυγή των δημητριακών και του ψωμιού για να χάσουμε κιλά. Οποιοδήποτε όφελος έχει να προσφέρει έρχεται συνδυαστικά με την άσκηση.

Δοκίμασε την, αλλά πρώτα προσάρμοσε την στην καθημερινότητα και στις συνθήκες που ζεις. Άλλωστε έτσι κατάφεραν να επιβιώσουν και οι πρόγονοί μας.

 

Θες να μάθεις για όλες τις διάσημες δίαιτες που θα αναλύσουμε;

Τι περιλαμβάνουν και αν σου ταιριάζουν; 

Κάνε εγγραφή εδώ: http://eepurl.com/dHildj

 

 

+Bonus

 

Υπάρχει και η Pegan δίαιτα

pegan-diet-confusing

Η Pegan προκύπτει από τον συνδυασμό της Paleo με την Vegan διατροφή και είναι δημιούργημα ενός γιατρού, του Mark Hyman.

Ουσιαστικά ο Hyman υποστηρίζει ότι πρέπει να αποφεύγονται τα επεξεργασμένα τρόφιμα της σύγχρονης κοινωνίας όπως γαλακτοκομικά, σιτηρά και όσπρια, δίνοντας όμως περισσότερη έμφαση στα φρούτα και τα λαχανικά της Paleo και όχι τόσο στο κρέας (Vegan). Για την ακρίβεια προτείνει να καταναλώνονται μόνο τοπικά, βιολογικά προϊόντα και το κρέας να αποτελεί συνοδευτικό σε πολύ μικρή ποσότητα.

Το αν η Pegan διατροφή είναι κάτι εντελώς διαφορετικό από την Paleo ή απλά ένα μαρκετίστικο τέχνασμα του Hyman το αφήνω στην κρίση σας.

 

Ποιά είναι η γνώμη σου για τις διάσημες δίαιτες που κυκλοφορούν κατά καιρούς; Έχει δοκιμάσει ποτέ μια από αυτές; Μοιράσου την εμπειρία σου μαζί μας με ενα σχόλιο!

 

 

Πηγές:

  • February 2018 Issue, Paleo: Spotlight on the Paleo Diet By Toby Amidor, MS, RD, CDN Today’s Dietitian, Vol. 20, No. 2, P. 14
  • October 2015 Issue, For Your Information: Understanding the Pegan Diet
    By Judith C. Thalheimer, RD, LDN Today’s Dietitian Vol. 17 No. 10 P. 20
  • https://drhyman.com/blog/2014/11/07/pegan-paleo-vegan/

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s