Αναγνωρίζεις τα σημάδια του Ευερέθιστου Εντέρου; Αντιμετώπισέ το Διατροφικά

Τι είναι το IBS

Το Σύνδρομο Ευερέθιστου Εντέρου (IBS, Irritable Bowel Syndrome) ή σπαστική κολίτιδα είναι μια χρόνια γαστρεντερική δυσλειτουργική διαταραχή που επηρεάζει το 9-23% του πληθυσμού στον κόσμο (1)

Δεν γνωρίζουμε ακριβώς την αιτιολογία του, ωστόσο υπάρχουν πολλοί παράγοντες που εμπλέκονται σε αυτό, κυρίως σωματικοί και ψυχολογικοί

 

Σωματικά αίτια εμφάνισης

Η υπερευαισθησία του εντέρου, μια φλεγμονή που μπορεί να υπάρχει στον εντερικό βλεννογόνο, γενετικοί παράγοντες και προηγούμενες γαστρεντερικές λοιμώξεις, που αντιμετώπισε το άτομο, ενδέχεται να ευθύνονται για την εμφάνιση του IBS

 

Ψυχολογικά αίτια εμφάνισης

Ένα ιδιαίτερο χαρακτηριστικό όσων εμφανίζουν IBS είναι ο αγχώδης χαρακτήρας τους και οι έντονοι ρυθμοί της καθημερινότητάς τους

Μάλιστα, ορισμένες μελέτες υποστηρίζουν ότι τα άτομα αυτά έχουν μειωμένους υποδοχείς σεροτονίνης στο έντερο με αποτέλεσμα να εμφανίζουν πιο συχνά συμπτώματα κατάθλιψης και άγχους ωστόσο δεν γνωρίζουμε αν το υπερβάλλων άγχος είναι το αίτιο που προκαλεί το σύνδρομο ή αν τελικά προκύπτει από αυτό (2)

Πως γίνεται η διάγνωση

Με την ύπαρξη κοιλιακού πόνου ή δυσφορίας τουλάχιστον 3 μέρες/μήνα για τους τελευταίους 3 μήνες και επιπλέον 2 ή περισσότερα από τα παρακάτω χαρακτηριστικά:

  1. Υποχώρηση των ενοχλημάτων με την κένωση
  2. Αλλαγή στη συχνότητα των κενώσεων
  3. Αλλαγή στη σύσταση (εμφάνιση) των κενώσεων

Τα κριτήρια πρέπει να διαρκούν για τουλάχιστον 3 μήνες, με την αρχή των συμπτωμάτων να τοποθετείται τουλάχιστον 6 μήνες πριν την διάγνωση (3)

Ανάλογα με τα χαρακτηριστικά χωρίζεται σε 3 κατηγορίες:

  • IBS-C: με συμπτώματα δυσκοιλιότητας
  • IBS-D: με συμπτώματα διάρροιας
  • IBS-Μ: μικτού τύπου (εναλλαγή των δύο παραπάνω)

 

Ποια είναι η αντιμετώπιση

 

Θεραπεία 1ης γραμμής

 

Σωστό Διατροφικό πρότυπο και Τρόπος Ζωής

Αρχικά πρέπει να αποκλειστούν άλλες παθολογικές αιτίες που ενδέχεται να προκαλούν τα συμπτώματα, όπως κοιλιοκάκη και δυσανεξίες σε λακτόζη-φρουκτόζη

Στη συνέχεια ακολουθούμε μικρές αλλαγές στον τρόπο που τρώμε και στο είδος του φαγητού που τρώμε

Έμφαση στον τρόπο που τρώμε

Τα μικρά και συχνά γεύματα δεν θα φουσκώσουν το στομάχι μας. Όταν απολαμβάνουμε ένα γεύμα χρειαζόμαστε αρκετό χρόνο, ήρεμο περιβάλλον και καλή μάσηση. Έτσι αποφεύγουμε να καταπίνουμε αέρα, που οδηγεί σε πρήξιμο και δυσφορία

photo-1533777857889-4be7c70b33f7.jpg

Ποικιλία στην διατροφή μας

Συνήθως, άτομα που εμφανίζουν ΙBS τείνουν να μειώνουν την ποικιλία  στην διατροφή τους καταλήγοντας να τρώνε μόνο κάποια βασικά τρόφιμα

Μόνο σε περίπτωση που χρειάζεται να ακολουθήσουμε θεραπεία 2ης γραμμής αρχίζουμε να απομακρύνουμε τρόφιμα από την διατροφή μας, πάντα σε συνεργασία με κλινικό διαιτολόγο

Η κίνηση βοηθάει

Η συχνή άσκηση βοηθάει στην καλή λειτουργία του εντέρου και στην βελτίωση της διάθεσής μας, επομένως άτομα με IBS σίγουρα πρέπει να ξεκινήσουν κάποια μορφή γυμναστικής και κίνησης μέσα στην ημέρα τους

Θεραπείας 2ης γραμμής

 

Δίαιτα χαμηλή σε FODMAP’s

Η δίαιτα αυτή είναι χαμηλή σε ζυμώσιμους υδατάνθρακες

Οι υδατάνθρακες αυτοί χωρίζονται σε κατηγορίες όπως: ολιγοσακχαρίτες, δισακχαρίτες, μονοσακχαρίτες και πολυόλες και θεωρούνται υπεύθυνοι για συμπτώματα φουσκώματος

Στόχος της θεραπείας είναι η αντικατάστασή των τροφίμων που περιέχουν αυτούς τους υδατανθράκες με άλλα, καλύτερα ανεκτά από το έντερο

Διαρκεί περίπου 3-6 εβδομάδες και στην συνέχεια γίνεται σταδιακή επανένταξη των “ ένοχων “ τροφίμων ώστε να προσδιοριστεί ακριβώς η ποσότητα των FODMAPs που ανέχεται το άτομο

Είναι μια χρονοβόρα διαδικασία που χρειάζεται υπομονή και σωστή καθοδήγηση ώστε να μην παραλείπονται σημαντικά θρεπτικά συστατικά από την διατροφή

Πρέπει λοιπόν πάντα να ακολουθείται υπό την επίβλεψη εξειδικευμένου διαιτολόγου (4)

FodMap_FODMAP-Consumer_Infographic

 

Παραδείγματα τροφίμων χαμηλά σε FODMAPs:

εσπεριδοειδή, μπανάνα, μαρούλι, καρότο, προϊόντα χωρίς λακτόζη, σκληρά τυριά, ρύζι, πατάτα, κρεατικά, αυγό. 

Δεν υπάρχει μια “τέλεια δίαιτα” για την αντιμετώπιση του ευερέθιστου εντέρου αλλά περισσότερο εξειδικευμένες συστάσεις ανάλογα με το άτομο

Το πιο σημαντικό να γνωρίζει κανείς είναι ότι η διατήρηση μιας ισορροπημένης διατροφής, ενός τακτικού πλάνου γευμάτων, η τακτική σωματική δραστηριότητα και η προσπάθεια μείωσης του υπερβολικού άγχους είναι οι σπουδαιότεροι σύμμαχοι στην αντιμετώπιση του ευερέθιστου εντέρου.

 

Βιβλιογραφία:

  1. World Gastroenterology Organisation, 2009
  2. Eduard Cabre (2010) Irritable bowel syndrome: can nutrient manipulation help? Current Opinion in Clinical Nutrition and Metabolic Care 13:581–587
  3. George F. Longstreth (2006) Functional Bowel Disorders 130:1480–1491
  4. British Dietetic Association systematic review and evidence-based practice guidelines for the dietary management of irritable bowel syndrome in adults (2016 update), A. McKenzie, Journal of Human Nutrition and Dietetics

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s